Jag är inte Tomten (2008) av Jonathan Allen

Mysiga bilderböcker av Jonathan Allen är serien om Lilla Ugglan. Sviten inleds med Jag är inte söt! och följs av Jag är inte rädd!, Jag är inte klar!. Den fjärde delen jag-ar-inte-tomtenJag är inte Tomten (2008) (Bonnier Carlsen) av Jonathan Allen passar utmärkt nu före jul. Dessa kan vara svåra att få tag på eftersom de har några år på nacken, men prova på bibblan.

Vi läser många böcker nu som kretsar kring julen och framför allt tomtar, allt för att komma i julstämning. I Jag är inte Tomten möter vi lilla Ugglan som är ute och går i skogen med sin kälke. Han möter haren som tror att Lilla Ugglan är tomten. Detta då han har en mössa som är röd och har en vit pälskant. Lilla Ugglan försöker intala för Haren att han inte är Tomten.

Man kan läsa den som en mysig berättelse om tomten men man kan också prata om innehållet, att bli kallad för saker som man inte vill bli kallad för. Berättelsen ligger på en sådan nivå att mindre barn också lättare kan förstå att man inte ska säga saker om andra som de inte vill. Illustrationerna är enkla och tydliga, inte mycket krusiduller och följer berättelsen bra.

/Bokmama

Lämna en kommentar